nsp_new_logo_big_v2

Nowa ustawa dla przedsiębiorców

Ustawa o ochronie sygnalistów

Ustawa o ochronie sygnalistów stanowi implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)  2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.

Sygnalista - kto to?

Kim jest sygnalista w organizacji?

Sygnalista to pracownik, współpracownik świadczący pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, B2B, a nawet praktykant czy stażysta zgłaszający naruszenie prawa, które wystąpiło lub potencjalnie może wystąpić w przedsiębiorstwie.

Nowe obowiązki dla pracodawcy

Na przedsiębiorcę zatrudniającego lub współpracującego z co najmniej 50 osobami bez względu na rodzaj zawartej z nimi umowy, nałożono szereg obowiązków związanych z wdrożeniem ustawy, takich jak:

1.

Opracowanie i ustalenie procedury zgłoszeń wewnętrznych w firmie.

2.

Wybranie podmiotu lub podmiotów wewnętrznych lub zewnętrznych, bądź stworzenie wyodrębnionej jednostki, która będzie uprawniona do przyjmowania zgłoszeń od sygnalistów dotyczących nieprzestrzegania prawa, podejmowania działań następczych po zgłoszeniu problemu przez sygnalistę, weryfikowania ich zgłoszeń oraz bezpośredniego komunikowania się z sygnalistami.

3.

Ustanowienie trybu postępowania z informacjami przekazanymi przez anonimowych sygnalistów.

4.

Zachowanie poufności informacji i zabezpieczenia danych sygnalisty przed ujawnieniem.

5.

Zapewnienie sygnaliście bezpieczeństwa i niepodejmowania wobec niego tzw. działań odwetowych.

6.

Zajęcie się sprawą zgłoszoną przez sygnalistę, w szczególności potwierdzenie w terminie 7 dni, że zgłoszenie dotarło do wiedzy przedsiębiorcy oraz poinformowanie, że sprawa jest analizowana i podjęte zostaną adekwatne działania następcze.

7.

Załatwienie sprawy w terminie 3 miesięcy od przyjęcia zgłoszenia od sygnalisty i poinformowanie go o rezultatach działań firmy.

8.

Stworzenie procedury informowania pracowników o istnieniu nowych przepisów oraz ich uprawnieniach w związku ze zgłaszaniem naruszeń prawa w firmie oraz do podmiotów zewnętrznych takich jak Rzecznik Praw Obywatelskich czy innych organów publicznych, np. urzędu skarbowego, czy Państwowej Inspekcji Pracy.

9.

Prowadzenie wyodrębnionego rejestru zgłoszeń dokonywanych przez sygnalistów z wszystkimi danymi wymaganymi przez ustawę.

NŚP ADWOKACI dla przedsiębiorcy

Jak nasza kancelaria
pomaga pracodawcom?

Prawnicy naszej kancelarii udzielają kompleksowej pomocy prawnej we wdrożeniu nowych przepisów, a w tym przeprowadzą audyty, stworzą wymagane procedury oraz będą wspierać Twoją firmę w procesie przyjmowania zgłoszeń od sygnalistów, analizie problemu, podjęciu działań następczych w związku ze zgłoszeniem, a także w prowadzeniu postępowań zewnętrznych, w sytuacji gdy sygnalista zgłosi naruszenie prawa organom publicznym.

Profesjonalne szkolenia

Prawnicy kancelarii prowadzą także szkolenia dla działów HR, przedsiębiorców i pracowników z podstawowych założeń nowej ustawy.

Potrzebujesz pomocy z nową ustawą?

Pomożemy!
Po to tu jesteśmy!

(+48) 665 007 927

Ustawa o ochronie sygnalistów

Ustawa o ochronie sygnalistów stanowi implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r.  w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 17, Dz. Urz. UE L 347 z 20.10.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 265 z 12.10.2022, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 150 z 09.06.2023, str. 40).